Som gift med ölälskande @maggasell har jag smakat en och annan jäst maltdryck. Det har varit ljus lager, ale, sydtysk veteöl, IPA och bitter. För att nämna några. Aldrig har det varit särskilt gott, och jag kan bara beundra min älskling som förväntansfullt frågat vad jag tyckt om den lilla klunken öl, när svaret, så gott som alltid, varit det samma. 

Det smakar beskt och alkohol!

Någon gång har jag kunnat lägga till “fruktigt”, “kryddigt” eller “en ton av jäst”. 

Sedan fick jag tips om Fentimans Ginger Beer. Och vad god den var! Kraftig ingefärssmak, lagom söt och med härlig kolsyra. Den smakar varken beskt eller spritigt. Med Ginger beer fick jag verkligen en öl att tycka om. Har druckit den till mat (underbar till sushi) och bara rätt upp och ner som den är. 

Så en dag tittade jag på innehållsförteckningen och förstod varför ingefärsölen inte smakade varken spritigt eller beskt, som öl brukar göra i min mun…

 Min älskade öl var ingen öl utan en god och bubblig läsk.

