Här om veckan skulle jag baka inför en brödförsäljning till förmån för döttrarnas dansuppvisning. Eftersom det låg några kiwi i fruktskålen blev jag sugen på att testa kiwikaka. Det visade sig bli ett riktigt lyckat tilltag! Kakan blev mjuk och saftig. Smaken blev söt och lite nötig. Nästan som fikon. Här kan tilläggas att jag lämnade halva kiwikakan till försäljning och bjöd min familj på den andra halvan. Vill inte sälja något osmakat…

Receptet kommer från En kaka i ugnen, och den enda förändring jag gjorde var att garnera kakan med strössel och glasyr. Hade gärna dekorerat kakan med kiwi, om inte all frukt redan använts till smeten.

Kiwikaka kommer definitivt bakas fler gånger här i huset.  

 Kiwikaka

2-3 kiwi

125 g smör

1,25 dl socker

2 ägg

2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

Glasyr

4 dl florsocker

2 msk vatten

Strössel 

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Smörj och bröa en runt form med löstagbar botten.

3. Skala kiwin och dela i små tärningar.

4. Vispa smör och socker i en bunke.

5. Tillsätt äggen under omrörning.

6. Rör ner mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Blanda noggrant.

7. Tillsätt kiwin och rör om.

8. Häll smeten i formen och grädda på galler i nedre delen av ugnen ca 50 minuter. 

Låt kakan svalna och sätt sedan fart med glasyren.

1. Häll florsocker och vatten i en bunke. Vispa med elvisp till en jämn smet.

2. Bred ut glasyren över kakan och toppa med valfritt strössel. 

Gluten/laktos

Kakan innehåller gluten. Använd laktosfritt smör vid laktosintolerans.

 

