Jag ringer mina bröder och säger: Det hände en så sjuk sak igår. Har ni hört? En man, en bil, två explosioner, mitt i city.

  

Jag ringer mina bröder (Albert Bonniers förlag) av Jonas Hassen Khemiri tar dig rakt in i en ung mans kaotiska medvetande. Mannen heter Amor, platsen är Stockholm. Det har inträffat ett bombdåd och staden är full av poliser. Amors tankar går på högvarv och jag får full access till dem. Han känner sig annorlunda, misstänk och förföljd.

Sällan har jag tagit del av  en så intensiv bok. Språket är fantastiskt effektivt och jag sugs in i stämningen. Amors paranoia får mig att gå försiktigt och titta mig över axeln. 

Amor är invandrare och muslim. Två epitet som får honom att känna sig misstänkt för bomben och nästan skyldig. Vad händer med när vi ser människor som grupper, som vi och dem, istället för människor. När vi dömmer utifrån hudfärg, religion och etniskt ursprung. När vi låter rädslan segra över medmänskligheten och främlingsfientligheten vinner mark. 

Läs boken, fundera, och se samhället med nya ögon!

Andra som skrivit om boken: BokhoraAnnika KoldeniusLottens bokbloggEnligt O.

Se även AdlibrisBokus.

