I dag är det Internationella kvinnodagen, och ja, det är en dag som behövs. Det uppmärksammar jag den genom att vara med i  Kulturkollos bloggstafett om kvinnor som betytt något särskilt för oss. Jag väljer att lyfta fram svenska musiker som både gjort bra musik och som inspirerat mig. 

Sophie Zelmani

En av de svenska musiker jag lyssnat allra mest på är Sophie Zelmani. Jag gillar den lågmälda stilen, den akustiska gitarren och rytmena som går hand i hand med texerna. Jag tycker också det är fint att Zelmani värnar om sin integritet. Zelmani vill inte sälja ut sig i några hemma hos-reportage. En låt jag gillat extra mycket är On your way eftersom den påminde om en komplex person i min närhet. Det är fint när en låt hjälper en att förstå och hantera tillvaron.

Marit Bergman

Bergman är förutom låtskrivare och popprinsessa också initiativtagare till Popkollo. En kolloverksamhet för tjejer som vill spela musik och träffa andra med samma intresse. Jag gillar många av Bergmans låtar, men idag lyfter jag särskilt fram I will always be your solidier som handlar om kärleken till sin syster.

Robyn

Robyn har varit en framgångsrik artist under 20 års tid, men själv upptäckte jag henne inte ordentligt förrän hon släppte albumen Body Talk part 1, 2, 3 år 2010. (Sjukt coolt att släppa tre album under samma år!). De låtarna har jag sjungit till i bilen och dansat till i hela huset. Jag tycker om Robyn eftersom hennes låtar har ett skönt driv och för att hon har en så speciell röst. Robyn driver ett eget skivbolag för att inte behöva kompromissa utan få bestämma själv över sin produktion. Exempel på låt: Hang with me.

Sahara Hotnights

Nu var det ett tag sedan Saraha Hotnights släppte något nytt, men oj vad de har levererat genom åren! Bandet består av 4 coola tjejer från Robetsfors som spelar rock med punkinfluenser. Förutom musiken så gillar jag att medlemmarna har attityd och att de kör sin grej. I en värld där kvinnor tenderar att förpassas till värna körtjejer känns det otroligt skönt med ett kvinnligt rockband som öser järnet. Min favoritlåt: Cheek to Cheek.

First Aid Kit

Jag fullkomligt älskar låten The lions roar. Den är vacker, sorgsen och väcker en längtan. Sången slår an mot något djupt i min själ som inte låter sig beskrivas med ord. First Aid Kit består av systrarna Clara och Johanna Söderberg. Musikstilen är folkrock, och det som särskilt utmärker gruppen är deras fantastiska stämsång. 

Vilka kvinnliga musiker har betytt extra mycket för dig?



