När jag läser rubriken blir jag allt en smula förvånad. Ska jag verkligen kunna ge tips om deckare? Mörkrädda jag som haft mardrömmar om råttan Tjoffsan i Nils Karlsson Pyssling. Allt började med veckans deckarutmaning från Kulturkollo:

Om du måste välja en bok, en film och TV-serie som alla deckarälskare bör läsa/se – vilka skulle du välja och varför?

Bok
Jag vill verkligen rekommendera Bo Baldersons böcker om Statsrådet och Adjunkten. Bo Balderson är en pseudonym, och vem/vilka som skrivit böckerna har förblivit en hemlighet. Böckerna är välskrivna och finurliga pusseldeckare, men det allra bästa i böckerna är humorn och den politiska satiren.

Bonustips:
Mörka platser av G. Flynn
Spökryttarna från Ordebec av F. Vargas

Film
Här väljer jag en film som jag inte har sett, men Gone girl kvalar in genom att ändå vara en deckare som jag i alla fall övervägt att se. Den är baserad på Gillian Flynns bok med samma titel, och eftersom jag tyckte mycket om Mörka platser av Flynn så vart man ju nyfiken.

Tv-serie
Tillsammans med familjen följer jag Pepparkornens framfart i Hamburg. Pepparkornen är fem barn som med mod och list griper in mot brott och orättvisor. Mycket spännande!

Vilka deckare tycker du om?

IMG_6424
Bilden är från dn.se

