När jag hade USA-tema på bloggen var en av planerna att baka Sprite cake. Det blev dock inte av, men drömmen om läsk i kaka fanns kvar. Så dök tillfället upp! Läsk fanns hemma och jag ville baka. Jag använde mig inte av något Sprite cake-recept, och inte heller av Sprite. Istället blev det 7 up som vätska i mitt vanliga sockerkaksrecept. Dessutom förärades kakan en glasyr som, såklart, innehöll en skvätt 7 up. Just glasyren gjorde kakan extra uppskattad av familjen.

Kakan blev god, men jag kan inte riktigt säga att jag kände någon 7 up-smak. Nästa gång kommer jag nog droppa lite citron eller lime i glasyren för att ytterligare friska upp smaken.

7up-kaka

Kakan:
50 g smör
1 dl 7-up
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Glasyren:
4 dl florsocker
3 msk 7-up

Strössel

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Smörj och bröa en rund form med löstagbar botten.

3. Smält smöret i en kastrull. Ta bort kastrullen från plattan och tillsätt läsken.

4. Vispa ägg och socker i en bunke.

5. Tillsätt smörblandningen och rör sedan ner övriga ingredienser.

6. Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen 35-45 minuter.

Låt kakan svalna en stund och börja sedan med glasyren

7. Blanda florsocker och 7-up i en bunke. Vispa med elvisp tills blandningen blivit slät.

8. Bred glasyren på kakan och häll på strössel. Låt stelna ca 30 minuter.

2015/01/img_6379.jpg

2015/01/img_6380.jpg

2015/01/img_6381.jpg

