Det finns gott om böcker som skildrar olika arbeten och arbetsvillkor. På uppdrag av Lyran presenterar jag tre av mina favoriter där huvudpersonens arbete eller arbetsvillkor beskrivs. Två av böckerna är verklighetsbaserade.

Stallhistorier av Chrisse Fagerström.
Yrke: ridlärare. Livet som ridlärare är varken enkelt eller enformigt, enligt Fagerströms biografi. Hästar rymmer då de skräms av en militärhelikopter, en ponny simmar till havs och förstår inte hur han ska vända in till land, med mera. Allt berättas med värme och humor, men även sorgen finns närvarande när någon av ridlärarens närmaste arbetskompisar, en häst eller ponny alltså, blir skadad eller sjuk. Stallhistorier var en av mina absoluta favoritböcker under nedre tonåren.

Utvandrarserien av Vilhelm Moberg.
Yrke: bonde. Det inga muntra arbetsvillkor som presenteras i Mobergs klassiska serie. I Sverige drabbas Karl-Oskar, som så många andra bönder, av missväxt. Till slut fattar familjen beslutet att utvandra till Amerika. Även där är livet fullt av slit, men kärleken och hoppet tar aldrig slut. Dessutom är serien fantastiskt välskriven.

Andras ungar av Torey Hayden
Yrke: speciallärare. Torey Hayden får i uppgift att ta hand om en grupp barn med vitt skilda behov. Förutom barnens svårigheter behöver hon även kämpa mot omgivningens bristande förståelse för barnens situation. Boken gjorde stort intryck på mig när jag läste den under gymnasietiden, och jag har flera gånger funderat på hur den skulle klara en omläsning.

2015/01/img_6364.png

