Jag läser inte deckare. Så är det bara! Har alltid varit och kommer alltid att vara så. Eller? Den franska deckaren Spökryttarna från Ordebec (Sekwa) av Fred Vargas lyckades hamna på mitt nattduksbord eftersom jag misstagit mig och trott att det var en historisk roman. Och, ja, en del misstag är man väldigt glad över att ha fått göra!

Jag är glad över att ha fått lära känna polisen Adamsberg och hans ganska annorlunda kollegor som bland annat innefattar en narkoleptker, en hetsätate, en bortskämd katt och en tam duva. Jag är också glad över att ha fått följa med till den lilla staden Ordebec där en gammal legend om spökryttare som orsakar ond bråd död väcks till liv och sätter skräck i befolkningen.

Spökryttarna från Odebec är en riktig bladvändare som du du ogärna lägger ifrån dig. Den är välskriven och har en genomtänkt intrig. Allra bäst tyckte jag om bokens historiska referenser och den absurda humorn. Boken har definitivt gjort mig öppen för att läsa fler deckare!

Andra som skrivit om boken: Bokmalen, Lyrans Noblesser, Prickiga Paula.

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/3ad/41011392/files/2015/01/img_6338.jpg

