Wow! Chimamanda Ngozi Adishis roman Americana (Albert Bonniers förlag) är en fantastisk läsupplevelse! Sällan har en bok lyckats ge med så mycket underhållning, eftertanke och ny kunskap på en gång.

Innan jag börjar berätta om bokens handling vill jag hänvisa till huvudperson Ifemelu som påpekar det svåra i att svara på frågan vad en bok handlar om. Hon anser frågan omöjlig eftersom en bok inte nödvändigtvis handlar om bara en enda sak.

Ifemelu får förlåta mig, men jag vill ändå försöka berätta vad Americana handlar om. Först och främst handlar den om att vi människor begränsas. Av rasism, kön, klass och lagar kring uppehållstillstånd. Individen kan ha båda drömmar och förmågor, men hindras från att förverkliga dem. Ändå är det en bok som förmedlar hopp. Ifemelu är en stark kvinna som vågar gå sin egen väg. Även när det är svårt. Liksom författaren är huvudpersonen uppväxt i Nigeria och flyttar sedan till USA för att studera.

Till skillnad mot Lila hibiskus och En halv gul sol utspelar sig ️Americanah till stor del i nutid. Kommunikationen sker via mejl och sms. En extra krydda är att Ifemelu försörjer sig som bloggare. Vi lever i en tid där det, för många av oss, är lätt att nå ut med våra åsikter. Samtidigt finns det oändligt mycket som är fel i världen. Chimamanda Ngozi Adishi får mig att tänka på mitt eget ansvar som människa. Att protestera mot sådant som är fel, och stå upp för det som är rätt.

Andra som skrivit om boken: Bokhora, Feministbiblioteket, Brittas.

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/3ad/41011392/files/2014/12/img_6315.jpg

