I mitt liv är det två pappor som betytt något alldeles extra, det är min egen pappa och så min man, tillika mina barns far. För att uppmärksamma fars dag publicerar jag en intervju med barnens pappa kring föräldraskap.

Vi har tre barn, födda i december 2003, februari 2007 och september 2010.

När vi träffades hade du en stark längtan efter att bli pappa. Kan du beskriva hur din längtan såg ut?

Ja, den var nog ganska romantiskt naiv. Jag tror att jag förstod att allt inte var sagostunder och mys, men det fanns något skimrande även över att hämta trötta barn på dagis,matvägran och blöta vinteroveraller i min föreställning om att få barn. En skimrande tillvaro som jag ville ta del av. Att få någon som var viktigare än en derbyförlust mot aik. Det måste vara häftigt. Sen förstärktes längtan av att jag träffat någon som jag ville ha till mamma till mina barn.

Hur upplevde du den första tiden som pappa?

Jobbigt. Efter att det första glädjeruset lanat av inledes vad jag skulle säga var den jobbigaste perioden i mitt liv. Med vakna nätter, oro och flytt mitt upp i allt. Nej de första månaderna som pappa var jättejobbiga…

När kände du att det vände?

Jag minns inte riktigt. Men när jag började på pappaledighet i juni kändes det mycket bättre.

Jag håller med om att det var kämpigt ibörjan. Det var en väldigt stor omställning att bli föräldrar, och stressigt att flytta samtidigt. Du har ju varit föräldraledig med alla tre barnen. Hur har du upplevt de perioderna?

Underbara.

Vad var det du tyckte om med att vara föräldraledig?

Att få möjlighet att anpassa vardagen efter mina barn…Och få tid att se på Tv…

Är det något du upplevt som negativt med att vara föräldraledig?

Ekonomin blir ju lidande. Världen krymper lite grann, men om det bara är negativt vet jag inte.

Hur har det påverkat dig att bli pappa?

Det har defenitivt gjort mig mindre konflikträdd. Tidigare undvek jag oftast konflikter. Nu tvingas man hanter flera olika konlikter varje vaken timme. Så antagligen är jag bättre på att hantera konflikter, det tycker jag att jag märkt i jobbet till exempel. Sedan är jag mycket, mycket, tröttare. Det är en stor skillnad mot före jag blev pappa. Slutligen så stämde väl min förutfattade mening om att en derbyförlust mot Gnaget inte tar lika hårt.

Vad tycker du bäst om att göra med barnen?

Prata med dem och lyssna på dem.

Vilken är den största utmaningen med att vara förälder?

Tålamod och ork. Visst, ibland vet man inte hur man ska hantera en situation, men aldra oftast är det inte ett “know-how”-problem utan mer att orka genomföra det, som är det svåra.

Hur skulle du beskriva dig själv som pappa?

Trött, 1,85 lång, och flinskallig och israelvänlig.

Vad är det bästa med att vara pappa?

Att få vara med och se sina barn utvecklas. Och utvecklas själv.

IMG_5669-0.JPG
Barnen.

IMG_5525-0.JPG
Deras pappa och mamma.

Med anledning av Fars dag har Kulturkollo pappatema, och det här är mitt bidrag. Jag har även presenterat tre pappaböcker och recenserat en pappabok.

