Höstmörkret tätnar och Halloween närmar sig. Kanske läge att kura ihop sig i soffan med en riktig rysare till bok? Uppdraget i Lyrana tematrio är i alla fall att presentera höstrysligheter. Jag är en lättskrämd typ som inte läser särskilt mycket obehagligheter, men tre böcker hittade jag fram att tipsa om i höstmörkret.

Mörka platser, G. Flynn
En rafflande mordgåta med intressanta personporträtt. Boken fick mig till både skrämselhicka och andningsuppehåll. Huvudpersonen Libby är en rätt osympatisk typ som man ändå inte kan låta bli att älska.

Coraline, N. Gainman
Den här skräckisen är egentligen skriven för barn, men här hemma blev nog jag själv mest skrämd ändå. Boken innehåller scener med knappögon, möss och ensamma händer som sent kommer lämna min inre näthinna.

Kaninhjärta, C. Ljungqvist
Två systrar med övernaturliga förmågor hamnar mitt i en mordgåta utan lyckligt slut. Boken är mycket poetiskt skriven och innehåller dessutom mängder med referenser till Kents musik. Skräcken är alltid närvarande. Ibland kryper den i utkanten, och sedan har du den rakt i ansiktet.

IMG_5986.JPG
På min trapp.

