IMG_5974.JPG
Min favorit bland superhjältarna har länge, eller kanske till och med alltid, varit Bamse. Världens snällaste och starkaste björn. Som barn prenumererade jag på tidningen, och mina egna barn har fått ta del av Bamse i såväl tidningar, böcker och filmer.

Bamse skapades av serietecknaren Rune Andréasson 1962. Först som animerad film på tv. Därefter som veckoserie i Allers, och från 1973 har den bruna björnen haft en egen tidning.

Bamse lever på flera sätt ett vardagligt liv med jobb, familj och vänner. Men till skillnad från oss andra blir han stark av dunderhonung, och hamnar i en mängd spännande äventyr. Som liten tyckte jag mycket om det här att Bamse hade ett vanligt liv. Det gjorde att han blev en förebild som det ändå gick att identifiera sig med.

Det allra bästa med Bamse är hans syn på andra figurer. För enkelhetens skull kan vi kalla det människosyn. Bamse har en stark tro på att det finns något gott i alla och att alla förtjänar en andra chans. De få gånger han vacklar i tron finns Skalman där för att påminna honom.

Bamse använder sin styrka för att bekämpa det onda och främja det goda. Det poängteras ofta i historierna att den som är väldigt stark också måste vara väldigt snäll. Vi ska vara stolta över våra starka sidor, men får aldrig ta de till ursäkt för att behandla andra illa.

När ett av mina barn såg ner på andra barn som, enligt hen, inte var lika duktiga på fakta, matte osv tog jag Bamse som ett pedagogiskt exempel. Den som är väldigt stark, eller duktig på något, måste också vara väldigt snäll.

Som vuxen vänder jag mig emot Bamses antikapitalistiska åsikter. Att tjäna pengar är fult, och det verkar inte gå att vara både rik och snäll.

Trots det är jag ändå väldigt förtjust i Bamse, och hoppas han kommer fortsätta förgylla vår tillvaro med sin godhet.

IMG_5975.JPG
Bilden är lånad från Sydsvenskan.

Detta är ett inlägg i Fiktiviteters Superhjältesöndag av och med:
Bak bok mat, Beroende av böcker, Bokhuset, Bokstävlarna, Carolina läser, Cinnamonbooks, Fiktiviteter , Kulturkollo, Oarya, Smutstiteln, Vildvittra.

