Jag älskar kanelbullar, och skulle aldrig försumma att fira kanelbullens dag. Så nu när jag är inne på LCHF förr det sig alldeles naturligt att baka LCHF-anpassade kanelbullar. Receptet på bullarna kommer från 56kg.se. Jag tyckte degen verkade lite svår att baka ut, så istället för att göra det klickade jag ut den i formarna.

Hur många bullar det blir beror på hur stora bullar man gör. För mig genererade receptet 9 stycken nybakade kanelbullar.

Bullarna blev riktigt fluffiga, men inte så där jättegoda. Snarare ganska smaklösa. Om jag testar receptet igen ska jag göra några ändringar, som till exempel att ta lite salt och vaniljpulver i degen. Jag tror nämligen att det hår kan vara ett recept med potential.

LCHF-kanelbullar

Degen:
4 ägg
4 msk sötning (t ex sötströ eller stevia)
0,5 dl kokosmjöl
1,5 dl mandelmjöl
2,5 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1,5 tsk kardemumma
1 dl mjölk eller grädde

Fyllningen
100 g rumstempererat smör
1 msk kanel
2 msk sötning

1 ägg till pensling
Eventuell topping. T ex flagad mandel.

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa ägg och sötning fluffigt. (Det tar en stund.)

3. Tillsätt övergiva ingredienser. Blanda, och låt sedan degen stå i ca 10 minuter.

4. Blanda ihop ingredienserna till fyllningen.

5. Ställ bullformar på en plåt och klicka ner degen i formarna. Gör en grop i varje bulle, lägg i en bit fyllning och nyp ihop degen igen.

6. Pensla bullarna med ägg och ta på eventuell topping.

7. Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter.

Gluten/laktos
Bullarna är glutenfria. Använd laktosfri mjölk eller grädde vid laktosintolerans.

IMG_5930.JPG

