I vintras, när mörkret låg tungt över vår del av värden, började jag på ett nytt jobb. Gatlyktorna lyste både när jag gick dit och när jag gick hem. Alla som börjat på ett nytt jobb, i en ny skola eller i en ny klass vet hur det känns. Spännande, roligt, pirrigt och ganska läskigt. Som ovärderligt sällskap under de första veckorna på jobbet hade jag Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt (http://www.gillabocker.se/lat-vargarna-komma-pocket) i hörlurarna.

Medan jag gick till och från jobbet gick bokens tonårstjej June igenom en svår sorg. Hennes morbror, själafrände och bästa vän Finn har nyligen gått bort i AIDS. Kvar står June. Ensam, ledsen och med tusen frågor. För även med människor, sin familj, runt omkring sig kan man känna sig alldeles ensam ibland. Speciellt när sorgen upplevs olika, och hemligheterna är många.

Jag älskar att boken sätter en vänskapsrelation i fokus, och det är inte alldeles vanligt. Och jag älskar att den tar upp HBTQ-frågor på ett så bra sätt. Med ett naturligt allvar.

Både June och hela hennes familj utvecklas av sorgen. Det är inte en lätt väg, men en väg kantad av hopp.

IMG_5848.JPG

