Fotbolls-VM gav nytt bränsle åt mitt intresse att testa mat från olika länder, och för några veckor sedan skrev jag om en mycket god brasiliansk fisksoppa. Nu har Costa Rica förvisso åkt ut ur turneringen, men det hindrade mig inte från att laga landets nationalrätt gallo pinto. Det är stekt ris med bönor, lök och koriander. Jag serverade rätten med stekt kycklingfilé och sallad. Jag lagar allt för sällan mat med bönor i, så gallo pinto var en extra rolig upplevelse. Svarta bönor kan köpas färdigkokta på burk. Receptet kommer från Ekoveggo.

Gallo pinto

3 dl ris
1 tsk olja
1 gul lök
3 klyftor vitlök
1,5 dl svarta kokta bönor
1 kruka koriander (eller några matskedar torkad koriander)

1. Koka riset enligt anvisningen på paketet.

2. Häll oljan i en stekpanna. Tillsätt hackad gul lök och pressad vitlök. Låt steka tills löken blir lite mjuk.

3. Häll riset i stekpannan och höj värmen så att riset får färg. Tillsätt bönorna.

4. Strö över hackad koriander.

Gluten/laktos
Rätten är fri från gluten och laktos.

20140712-164121-60081550.jpg

