Under min uppväxt åkte vi till Norge flera gånger om året. Det berodde inte på att Norge är närmaste grannlandet om man bor i Värmland, utan på att min mormor och morfar bodde där. Jullov, sportlov, och delar av sommarloven tillbringades i Lillehammer hos bestemor (mormor) Sigrid och bestefar (morfar) Ørnulf. Beroende på årstid och väder blev det skidåkning, fjällturer, hjortronplockning, bad och trädgårdsarbete. Och så såklart mat! Bestemor Sigrid lagade maträtter som får i kål, medisterkake och, så klart, en massa god fisk. Vilken maträtt som var min favorit? Pocherad rökt kolja.

Nu mera är jag inte i Norge lika ofta, men blir otroligt nostalgisk av maten och drycken som förknippas med min barndom. Vid mitt senaste norgebesök köpte jag med mig lomper, ugnsbakad leverpastej och svartvinbärssaft. För så mycket svensk är jag inte att jag klarar mig helt utan norska smaker.

Vad har du för förhållande till norsk mat?

20140623-225837-82717831.jpg

