Tycker du om kladdkaka? Jag är i slutet på min virtuella världsomsegling och har precis avnjutit en Mississippi mud cake. Kladdkakornas Royce Royce med extra allt.

Vad är Mississippi mud cake?
Det är en tung och lite kladdig chokladkaka. Det finns nästan lika många recept som bagare. En del toppar kakan med marshmallows, andra med nötter, och riktiga gottegrisar med både och. Kolasås verkar däremot vara standard i alla recept jag har stött på.

Hur var den att baka?
Det svåraste var att bestämma hur jag ville ha min kaka, eftersom det fanns många olika varianter. Själva bakandet tog lite tid och innehöll flera olika moment, men var egentligen inte svårt.

Var hittade jag receptet?
Jag använde mig i huvudsak av Leilas recept, med bakade i stor form istället för cupcakes, samt lade till både marshmallows och nötter. Dessutom anpassade jag mängden choklad efter vad jag råkade ha hemma. Jag halverade mängden kolasås eftersom den blev så lös. I efterhand kan det ha varit en onödig åtgärd. Receptet här nedan utgår från en halv omgång kolasås jämfört med Leilas recept.

Hur smakade det?
Nått så otroligt gott! Det blev en väldigt bra kombination av kakans kraftiga chokladsmak, sötman från sås och marshmallows samt saltet från nötterna. Jag serverade vaniljglass till kakan, och det passade bra till den intensiva chokladsmaken.

Kändes det amerikanskt att baka och äta Mississippi mud cake?
Ja då. Jag förknippar USA med “extra allt”, så det kändes som en mycket amerikansk kaka.

Mississippi mud cake

Kakan
2 ägg
2,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3,5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 nypa salt
2 msk kakao
100g mörk blockchoklad
100 g smör
2 msk starkt kaffe

100 g minimashmallows

Kolasås
0,5 dl grädde
0,5 dl mjölk
1 msk ljus sirap
50 g mörk blockchoklad

100 g jordnötter (saltade)

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt.

3. Vänd försiktigt ner mjöl, bikarbonat, salt och kakao.

4. Smält chokladen i vattenbad eller i micron. Häll den i smeten och tillsätt sedan smält smör och kaffe.

5. Smörj en rund form med löstagbar botten och häll i smeten.

6. Grädda i 20 minuter. Tag ut kakan och strö över marshmallows. Sätt in kakan igen och grädda ca 10 minuter så att marshmallowsen smälter.

7. Kolasåsen. Häll grädde, mjölk och sirap i en kastrull och koka upp blandningen.

8. Hacks chokladen och rör ner den i såsen. Rör tills chokladen har smält.

9. Häll såsen över kakan (på marshmallowsen) och strö sedan över jordnötter.

10. Låt kakan svalna en stund, sedan är det bara att börja mumsa! Jag serverade kakan med vaniljglass.

20140224-205253.jpg
Färdiggräddad och i väntan på kolasås.

20140224-205410.jpg
Komplett med nötter och allt.

20140224-205528.jpg
Varsågoda!

