Månadens utmaning från Söta saker är Vardag, och det jag förknippar mest med vardagsbak är matbröd. En av favoriterna är frallor, som jag bakar enligt principen “man tager vad man haver”. Just den här dagen hade jag lite riven Västerbottenost i kylen som fick sätta lite extra smak på frallorna. Jag hade bara 0,5 dl ost, men häll gärna i lite mer om du vill.

2,5 dl vatten
1,5 dl fiberhavregryn
50 g smör
2,5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
0,5 dl ljus sirap
0,5 dl linfrö
0,5 dl riven lagrad ost
4 dl rågsikt
Ca 10 dl vetemjöl

1. Koka upp vattnet och häll i en bunke. Tillsätt havregryn och smör. Rör tills smöret smällt.

2. Häll i mjölken. Tillsätt jästen när blandningen blivit fingervarm. Rör tills jästen löst sig.

3. Tillsätt salt, sirap, linfrö och riven ost.

4. Blanda ner rågsikten och rör ner så mycket vetemjöl att degen blir smidig.

5. Låt jäsa under handduk ca 40 minuter.

6. Ta upp degen ur bunken och knåda ut den till en korv. Dela degen i ca 25 bitar, och rulla dem till frallor. Lägg frallorna på en plåt med bakplåtspapper.

7. Låt frallorna jäsa under handduk i ca 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.

8. Pensla frallorna med ett uppvispat ägg.

9. Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter.

10. Låt frallorna svalna på ett galler.

20140213-204225.jpg

