När jag var i 6-årsåldern besökte jag min kusin och hennes familj på vackra Ulvön. Jag har många fina minnen från den resan, och ett av de starkaste är havregrynsvällingen som min kusinins farmor lagade. Den var så len och god! Nu har jag inte receptet på farmor Rakels havregrynsvälling, men den här varianten smakar faktiskt som jag minns Rakels välling. Jag tror att Rakel hällde lite russin i vällingen så att den blev extra söt, men på den punkten är jag lite osäker.

Havregrynsvälling

1,5 dl vatten
1,5 dl mjölk
3 msk havregryn
1/2 tsk salt
Ca 2 tsk sirap
Eventuellt en lite näve russin

1. Häll alla ingredienserna i en kastrull. Låt koka upp under omrörning.

2. Småkoka vällingen i 5-10 minuter. Rör om under tiden. Servera vällingen i tallrik eller mugg.

Vill du dela med dig av ett barndomsminne?

20140205-201420.jpg

