Min botanisering i det amerikanska köket, och bokhyllan, fortsätter. Nu har turen kommit till All-american meatloaf! Eller om man så vill: amerikansk köttfärslimpa.

Vad är köttfärslimpa?
Det är en maträtt som huvudsakligen innehåller köttfärs. Färsen formas som en limpa och tillagas i ugnen. Den amerikanska varianten innehöll mer kryddor än vad jag brukar de i svenska varianter.

Hur var den att laga?
Tillagningen innehöll inga svåra moment, men var tidskrävande.

Var hittade jag receptet?
Det kommer från American food. Jag gjorde vissa ändringar som att utesluta råvaror jag inte gillar (sparris), sådant jag inte hade hemma (röd paprika) samt och göra några byten och anpassningar med hänsyn till skafferi och smak (dijonsenap blev vanlig senap, italienska örter blev oregano, mängden champinjoner ökades något etc). Jag en halv sats eftersom mängden köttfärs i kylen inte medgav mer.

Hur smakade det?
Väldigt gott! Jag gillar köttfärslimpa generellt, men det här var nog den godaste jag någonsin ätit. Den var smakrik, och konsistensen blev både fast och luftig. Mina köttfärslimpor har annars haft en förmåga att “flyta ut” under tillagningen, men den här höll formen.

Kändes det amerikanskt att laga och äta köttfärslimpa?
Jag har ätit köttfärslimpa många gånger förrut, så rätten i sig kändes inte exotisk. Däremot var det en härligt annorlunda kryddning, och för att förstärka den amerikanska känslan serverade jag köttfärslimpan med potatismos istället för vanlig kokt potatis.

Amerikansk köttfärslimpa

1/2 gul lök (skalad)
1 morot (skalad)
4-6 färska champinjoner
1 klyfta vitlök
matolja
Ca 400 g köttfärs
1/2 msk Worcestersås
1 msk oregano
1 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar
1 kryddmått cayennepeppar
1 ägg
1 dl ströbröd

1 msk ketchup
1 msk senap
1 msk farinsocker

1. Dela löken, moroten och champinjonen i små bitar. Tillsätt vitlöken och kör i matberedare tills det blir väl blandat, men stoppa innan det har blivit puré. Det går också bra att använda en stavmixer.

2. Häll lite matolja i en stekpanna och låt grönsakerna fräsa i några minuter. Förbered ugnen genom att sätta den på 175 grader.

3. Häll köttfärsen i en bunke och blanda ner grönsaksblandningen samt Worcestersåsen, kryddorna och äggen. Tillsätt sedan ströbrödet och blanda om, men blanda inte mer än vad som behövs för att fördela ströbrödet.

4. Häll lite olja i en ugnsfast form. Lägg köttfärssmeten i formen och forma till en avlång limpa. Fukta händerna och släta till limpan så att den inte har några sprickor i ytan.

5. Grädda i ugnen 30 minuter.

6. Tag ut köttfärslimpan och sänk ugnsvärmen till 75 grader. Blanda ketchup, senap och farinsocker. Pensla blandningen på köttfärslimpan. Ställ tillbaka köttfärslimpan i ugnen, och tillaga i ca 40 minuter.

7. Låt köttfärslimpan stå till sig minst 20 minuter innan den serveras.

20140202-140708.jpg

