Här kommer rapport från en som verkligen fått tänka till! Månadens utmaning rån Söta saker var nämligen att baka eller laga sötsaker på temat “Något för alla”. Jag tänkte på allergi, överkänslighet och intolerans som förekommer mot olika livsmedel. Jag uteslöt direkt anrättningar som innehöll laktos, mjölkprotein, gluten, ägg och nötter. Vad blev då kvar? Min hjärna jobbade likt en sån där maskin som Skalman brukar uppfinna, och efter diverse mat- och sovpauser ramlade svaret fram: Russinmarmelad! Trots mina ansträngningar kan jag ändå garantera att marmeladen inte passar för för alla. I första hand kan personer vara allergiska mot någon ingrediens, och i andra hand kanske inte alla delar min smak.

Själv tycker jag nämligen att marmeladen blev väldigt god. Fyllig och söt med lagom alkoholton. Marmeladen passar bra på kex eller smörgås tillsammans med en god ost, men jag kan även tänka mig att testa den på vaniljglass, pepparkakor, havregrynsgröt, eller istället för hallonsylt i hallongrottor.

Gluten/laktos
Marmeladen innehåller varken gluten eller laktos.

Russinmarmelad

250 g russin
1 dl vatten
1 dl konjak
1,5 dl socker eller syltsocker
Saften från 1/2 citron

1. Häll alla ingredienser i en kastrull.

2. Koka upp, och låt småkoka tills marmeladen fått önskad konsistens (ca 15-20 minuter).

3. Låt svalna och häll upp i en burk.

20140130-213403.jpg

20140130-213434.jpg

