Att tänka en sak i taget och tänka en tanke från början till slut är inte riktigt Joannas grej. Hon går i gymnasiet, har ADHD och är huvudperson i Jenny Jägerfelds bok Jag är ju så jävla easy going (Gilla böcker). Joannas mamma drömmer om att försörja sig som författare, men förutom att hon fick en bok utgiven för 6 år sedan har det inte hänt mycket. Pappan är sjukskriven och tillbringar dagarna under en filt i tv-soffan. Mitt i detta känslomässiga och ekonomiska kaos försöker Joanna hålla skenet uppe inför kompisarna för att kunna bevara någon form av värdighet.

Jenny Jägerfält ville skriva en bok om ungdomar och fattigdom, och jag både gillar temat och tycker att hon lyckas. Familjens ekonomiska problem ställs på sin spets när Joannas ADHD-medicin tar slut och det helt enkelt inte finns pengar till att hämta ut mer. Det är upptakten till en riktigt rafflande historia i ett rasande tempo.

Jag är ju så jävla easy going är en historia att verkligen sugas in i. Det är att sitta på första parkett och ta del av Joannas tankar och känslor. När Joanna möter den vackra Audrey blir hon så kär att även mitt hjärta sätt i brand. Lika överfört blir hennes rädsla för förortsgangstern Valle. Jag knyter händerna i fickorna och vill skrika åt honom att låta henne vara.

De direkta känslorna förmedlas perfekt, men karaktärerna hade gärna fått ha ett större djup så att jag fått lära känna dem ännu mer.

Andra som skrivit om boken: Boktjuven, Fiktiviteter, Bloggbohemen.

Boken kan beställas från Adlibris, Bokus, Bokia och Cdon. Jag lyssnade på ljudboksversionen via Storytel.

20140121-081138.jpg

