Visst står det en hel del böcker i bokhyllan som bara väntar på att bli lästa? Så är det i alla fall hemma hos oss, så det kändes helt perfekt att hoppa på hyllvärmarutmaningen som Bokmal73 ordnade. 10 böcker som värmt hyllan lite väl länge skulle plockas fram, och minst fem av dem skulle läsas. Jag plockade fram de här böckerna ur mina gömmor:

Livets skafferi, A. McCall Smith

Du begriper ju ingenting, D. Tannen

Utrensning, S. Oksanen

Tre dagar in i döden, E. Seeberg

The Ayn Rand Column

Gustaf Fröding och kärleken, J. Cullberg

Liberty star, H. Nordström

Sånger från äldreomsorgen , R. Thoursie

Gör inga dumheter medan jag är död, P. Ahlmark

Känslan man har, J. Stenmark

Resultatet blev fem lästa böcker, vilket innebar att jag klarade utmaningen. Grattis till mig!

Oftast har jag väldigt svårt att rangordna böcker, men den här gången var det faktiskt riktigt enkelt. Så här presenteras de, mina lästa hyllvärmarböcker, med den bästa läsupplevelsen som nummer ett och den sämsta som nummer fem.

1. Utrensning
En av de bästa böcker jag har läst. Någonsin!

2. Sånger från äldreomsorgen
Stämningsfulla dikter som passar bra till för mig som är intresserad av äldrevård.

3. Livets skafferi
En småmysig bok som inte lämnade något bestående intryck.

4. Liberty star
En ungdomsbok med tydligt liberalt budskap som tyvärr saknar djup.

5. Känslan man har
Ett grafiskt album som jag tyvärr inte förstod mig på.

Nu får vi se vilka böcker som plockas fram för år 2014!

Har du några hyllvärmarplaner?

