Sista delen i triologin, och sista striden mellan de utvalda och demonerna. Jag hade verkligen längtat efter Nyckeln (Raben&Sjögren), och när den till slut fanns i mina hörlurar lyssnade jag nära på som besatt.

Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg har skapat något helt fantastiskt med sin Engelsforstrioligi. (För att få lite mer bakgrund kan du läsa mina recensioner av Cirkeln och Eld). Böckerna är både bokstavligt och bildligt talat magiska.

Det har varit en sådan glädje att få följa de unga häxorna och att se deras utveckling på det personliga och det magiska planet. Något av det jag har gillat bäst med böckerna är att karaktärerna har känts så väl uppbyggda, och att deras magiska förmågor har känts så naturliga. Kanske kan man inte säga så om en fantasybok, men jag känner det ändå. Jag tycker också om att karaktärerna får ha homosexuella relationer utan att det är någon big deal.

Kanske finns det några partier i boken, i synnerhet i början, som är lite långsamma, och kanske orkar jag inte med lojalitetskonflikterna fullt ut, men annars är Nyckeln en alldeles enastående bok, och ett mycket värdigt slut på en fantastisk triologi.

Andra som har skrivit om boken:
Bokstavlarna
Annika Koldenius
Bokcirkelnn

Boken kan beställas från Bokus, Bokia, Cdon.

20131213-082841.jpg

