Är Döden (Nordstedts) lika bra som Kärleken och Sjukdomen? Ja, det är den. Minst lika fantastiskt, underbart och smärtsamt bra.

Vi får fortsätta följa Rasmus, Benjamin och deras vänner som inte lever i skuggan av Sjukdomen, utan mitt i den. En efter en insjuknar vännerna i AIDS och går en plågsam död tillmötes.

Gardell fortsätter att hålla personerna trovärdiga, och han väjer inte för det hemska. Förutom sjukdomens plågor beskrivs samhällets dom över de som drabbats. Jag rörs till tårar när Rasmus moster serverar maten på plasttallrikar, och när sjukdomen kallas för bögpesten. Och när jag tänker på att homosexualitet klassades som en psykisk sjukdom fram till 1979. Och när.., ja, det är så mycket att jag skäms över i vår historia.

Trilogin Torka aldrig tårar utan handskar bör vara den viktigaste serie jag läst. Den är ett historiskt dokument av rang, men också en lysande romansvit om kärlek och sorg.

Andra som skrivit om boken:
Fiktiviteter
Eli läser och skriver
Lyrans Noblesser

Boken kan beställas från: Bokus, Adlibris. Det går även att lyssna på den via Storytel.

20131027-201520.jpg

