Det finns dagar för diverse saker, och de flesta uppmärksammar jag inte alls. Men så finns det några undantag. Som kanelbullens dag, internationella barnboksdagen, kladdkakans dag, och så förstås hackkorvens dag.

Hackkorv är en värmländsk specialitet, som smakmässigt påminner om pölsa. Jag tycker om pölsa, men hackkorv är ännu godare eftersom den har mer smak och inte är lika lös i konsistensen. Hackkorven kan stekas i stekpanna, eller bara skivas upp och läggas på smörgåsen.

Även om inte alla älskar hackkorv så finns det en hel del fantaster som värnar om maträtten. Några av dem har bildat Sällskapet hackkorvens vänner som bland annat utser årets hackkorvsfrämjare.

Ett annat bevis på maträttens uppskattning är att ett äldreboende i Kil begärde dispans för att köpa hackkorv hos den lokala handlaren när företaget som vunnit upphandlingen om matdistribution till boendet inte kunde leverera korven. De äldre på boendet längtade efter hackkorv, och som tur var beviljades dispensen.

Vill slutligen kommentera att jag aldrig hört en värmlänning säga “hackkorv”. Jag uppfattar “hackekörv” som det vanligaste uttalet, i alla fall i min del av världen.

20131026-222451.jpg

