Hur i hela världen går man vidare efter att ha skrivit en sådan enorm succé som Harry Potter?

Inför J K Rowlings debut som vuxenförfattare var förväntningarna och spekulationerna många, och boken översattes till svenska av 6 olika översättare för att bli färdig fortast möjligt.

Vad är då Den tomma stolen (Wahlström och Widstrand) för en bok? Handlingen utspelar sig i det lilla engelska samhället Pagford som hamnar i kris då en av kommundelsnämndens ledamöter hastigt avlider. Flera kandidater anmäler sitt intresse för att fylla den tomma stolen. Det leder till en maktkamp full av intriger, inte bara mellan kandidaterna själva, utan framför allt mellan deras respektive anhängare och motståndare. Barn vänder sig mot dina föräldrar, och politiska värderingar dras till sin spets.

Den tomma stolen härbärgerar en stor mängd karaktärer, men de presenterad så tydligt att jag tycker mig ha acceptabel koll på vem som är vem. Det finns karaktärer jag känner starkt för, som värstingbruden Krystal, den olyckliga läkaren Parminder och hennes dotter Sokwinder, medan andra karaktärer känns för platta eller osammansatta.

Generellt sett tycker jag bra om böcker med ett stort persongalleri. De får ofta en spännande dynamik, och här är Den tomma stolen inget undantag.

Det som gör mig tveksam till boken är att jag inte riktigt vet vad den vill. Jag blir inte klok på dess budskap, och handlingen känns stundtals för spretig. Jag tycker ändå att boken är mycket underhållande, och den fick mig även att gråta en liten skvätt i slutet.

Kändes den engelsk? Även om boken på flera sätt kunde ha utspelat sig i något annat europeiskt land så hade den ändå en genomgående engelsk känsla. Det tävlas i rodd och gås på internatskolor, för att välja två företeelser.

Andra som skrivit om boken:
Läsresan
Kulturbloggen

Boken kan beställas från Adlibris, Bokus, Bokia, Cdon, eller lyssnas på hos Storytel.

(Ja, det var september som utsetts till engelsk månad här på bloggen, men men får inte vara för kinkig när det gäller datum.)

20131001-210507.jpg

