Allis Sprallis är en liten tjej som gillar fart och fläkt. När vintern kommer vill hon ut i backen och åka kälke. Och fort ska det gå! I pulkabacken får hon sällskap av ett helt gäng kompisar. Det är älgen, björnen, vargen och andra glada djur som hittat varierande åkdon att ta sig ner för backen med. Vad sägs om att åka i ett badkar, eller kanske hoppa fram i en kopp?

Jag älskar glädjen och den härligt absurda humorn i boken. Jag faller också för att boken låter en tjej tycka om att åka fort.

Allis Sprallis åker fort (Memo Förlag) av Susanne MacFie med bilder av Sarah MacFie bör passa bäst för barn mellan 2-4 års ålder. Jag testläste för min 3-åring, och succén var omedelbar.

Boken har charmiga bilder och korta texter som är skrivna på rim. Kanske hade jag velat ha ett ännu tydligare band mellan texten och bilden. Jag hade gärna sett att rimorden fanns återgivna i bilden så att de små lättare skulle kunna gissa rimmen.

Boken kan beställas från Adlibris, Bokus, Cdon, Bokia.

20130926-212100.jpg

