September är nog den allra vackraste höstmånaden. Frisk, färgglad och full av äpplen! Jag hade fått flera kassar äpplen av en arbetskompis, och 5 liter av dem fick förvandlas till en riktigt god äppelmust. Receptet hittade jag på Gelas hem och trädgård: http://gelashemochtradgard.blogspot.se/2010/08/appelmust.html?m=1

Musten blev väldigt god, och var lätt att göra. Den tar fem dagar på sig, men då är det till största delen passiv tid när den står till sig i hinken. För mig blev det 5,5 liter färdig must.

För att göra en sådan här stor sats med must behövs en rejäl hink eller liknande som äpplena kan ligga i när de saftar till sig. Jag hittade en stor tvättmedelshink i förrådet, och har aldrig tidigare blivit så glad över att hitta en sådan förpackning i gömmorna.

Späd musten med lite vatten när den ska serveras.

Äppelmust

5 liter äpplen
6 liter vatten
1 msk vinsyra
1 tsk natriumbensoat
1 dl socker/litet must

1. Dela äpplena i bitar. Äpplena behöver inte skalas eller kärnas ur.

2. Häll i vatten, vinsyra och natriumbensoat i en stor hink eller liknande. Rör om.

3. Tillsätt äpplena . Täck över hinken och låt den stå i fem dagar. Rör om någon gång/dag.

4. Sila blandningen. Jag silade först genom ett durkslag för att få bort de stora bitarna, och sedan genom en silduk för att få bort mindre delar.

5. Mät musten och tillsätt 1 dl socker per liter must. Rör om ordentligt.

6. Häll musten på flaskor, och unna dig själv (minst) ett glas som belöning.

20130923-212247.jpg
Selma och Sofia hjälpte till i musteriet.

20130924-190844.jpg

