Den här veckan hade jag i uppdrag att baka småkakor till kyrkkaffet, och eftersom september är en engelsk månad här på bloggen blev det engelska småkakor i form av ginger biscuits.

Vad är ginger biscuits
Det är en sorts småkakor som påminner om våra pepparkakor.

Hur var de att baka?
Väldigt lättsamma! Snabbt och smidigt från början till slut. På den punkten slår de svenska pepparkakor med hästlängder.

Var hittade jag receptet?
Jag utgick från ett recept jag hittade på http://m.ciao.se/Recept_pa_Smakakor__Recension_55663.

Hur smakade det?
Mums! Kakorna blev smakrika och fick ett skönt “bett” av ingefäran. Kakorna blev både knapriga och lite sega. Kommer definitivt baka de fler gånger! Exempelvis till vinterns glöggmys.

Kändes det engelskt att baka och äta ginger biscuits?
Ginger biscuits påminde nog lite för mycket om svenska pepparkakor för att jag skulle drabbas av den där storslagna engelska känslan, men felet kan mycket väl ha varit mitt och inte kakornas.

Ginger Biscuits

3,5 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
2 tsk bakpulver
2 tsk bikarbonat
1 tsk nejlikor
1 tsk kardemumma
1 tsk kanel
1 matsked ingefära
1 dl socker
100 g smör
0,6 dl sirap

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Blanda allt utom smör och sirap i en bunke.

3. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt sirapen och låt den bli lite varm.

4. Häll smörblandningen i bunke, och blanda samman till en deg.

5. Rulla degen till små bollar, ungefär lika stora som chokladbollar. Ta lite mjöl på händerna om degen känns för kladdig. Lägg bollarna på plåt med bakplåtspapper.

6. Grädda kakorna högst upp i ugnen tills de fått lite färg: ca 5-7 minuter. Flytta plåten till nedersta falsen och grädda i ytterligare 5-6 minuter.

7. Låt kakorna svalna några minuter innan de flyttad över till ett galler.

Gluten/laktos
Kakorna innehåller gluten. Använd ett laktosfritt alternativ istället för smör vid laktosintolerans.

20130922-191910.jpg

