Här på bloggen är september 2013 en engelsk månad där det bland annat ingår att testa den engelska köket. Först ut är cottage pie.

Vad är cottage pie?
Det är en gratäng med köttfärssås och potatismos. Ofta kallas det, i alla fall i Sverige, för Shepherd’s pie, men en sådan ska egentligen innehålla lammfärs.

Hur var den att laga?
Cottage pie var en lättsam rätt att tillaga, och tog omkring 40 minuter att göra. Det smärtade mig att använda pulvermos, men säsongen tillät inget annat.

Var hittade jag receptet?Jag tittade på en mängd olika recept, och gjorde sedan en variant som passade mig.

Hur smakade det?
Väldigt gott tyckte jag och maken, medan filurerna ställde sig lätt skeptiska till rätten.

Kändes det engelskt att laga och äta cottage pie?
Ja, absolut! Tänkte bland annat på Bridget Jones som lagade varianten shephards pie med en ren (eller väldigt kladdig) katastrof som resultat.

Cottage pie

400-500 g köttfärs
1 gul lök
1 riven morot
1/2-1 förpackning passerade tomater
1/2 buljontärning
2 tsk Worcestersås
Riven ost

6 portioner potatismos

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Stek köttfärsen och löken i en stekpanna. Tillsätt moroten, tomaterna, buljongtärningen och Worcestersåsen. Blanda väl och låt koka några minuter.

3. Tillaga potatismoset.

4. Lägg köttfärssåsen i botten på en ugnsfast form. Täck med potatismos, och strö över den rivna osten.

5. Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter.

20130903-220306.jpg
Nygräddad Cottage pie.

