I skolan fick vi lära oss om olika sorters kretslopp. Det var vattnets, kolets, blodets och så vidare, men aldrig hörde jag någon nämna det viktigaste, nämligen bokens kretslopp. Boken är både en fysisk företeelse och en idé, som absolut inte kan likställas med kretsloppen hos dess beståndsdelar (exempelvis kol).

För att ge en introducerande beskrivning av bokens kretslopp tar jag hjälp av Cristin Ljungqvists bok Kaninhjärta.

20130825-060840.jpg

Det började med att Enligt O skrev sig varm om boken.

Sedan fick jag ett presentkort på en bokhandel och började fundera på vilka böcker jag skulle beställa. En av böckerna jag funderade på var just Kaninhjärta. (Inlägget finns här).

En av de som svarade på inlägget var Helena (som driver den superfina bloggen Fiktiviteter). Helena erbjuder mig att få hennes exemplar av Kaninhjärta, vilket jag glatt tackade ja till.

Boken kom hem till mig, den lästes och den recenserades.

Nästa steg i kretsloppet var att en kompis till mig läste recensionen och blev sugen på att läsa boken.

Mitt exemplar av Kaninhjärta fick således bo hos henne en stund. Lästes, och gillades av vännen.

Nu är Kaninhjärta tillbaka hos mig igen, men jag känner att den längtar ut på nya äventyr.

Vad tror ni, var hamnar den här näst?

20130825-063447.jpg
Bilden är lånad från http://messier.seds.org/m/m031.html.

