Juli slår knut (Sagolikt bokförlag) av Anette Skålberg är fjärde boken om girafferna Johan och Jösta. I deras regnbågsfamilj ingår även krokodilflickan Junior och den lilla pythonormen Juli.

I Juli slår knut har barnen ordnat ett kalas för sina pappor som varit ett par i tio år. Men mitt under kalaset upptäcks det att Juli är försvunnen. Såväl gäster som kärlekspar får ge sig ut på savannen för att leta. Under sökandet efter Juli träffar de på andra djur, både glada, rädda, ledsna och arga, som hjälper dem att leta. När Juli blivit hittad får alla som letat vara med på Jöstas och Johans fest.

Tyvärr har historien flera luckor. När Juli hittas har hon råkat slå knut på sig själv, men vi får inte redan på hur hennes vänner gör för att hjälpa henne loss. Det framkommer även att Juli helst vill klara sig själv, eller om hon kanske tror att det är vad som förväntas av henne, och jag hade gärna sett att det temat vidareutvecklats.

Boken är skriven på vers, och det tycker jag om. Även om det blir lite krystat ibland. Jag tycker också mycket om Katarina Dahlquists färgglada och uttrycksfulla bilder.

Juli slår knut är som sagt den fjärde om girafferna Johan och Jösta, och för att få största behållningen av boken bör du ha läst någon av de andra böckerna först. Det är ovanligt för böcker med den här målgruppen (barn 2-6 år), och jag tror boken vunnit på en inledande introduktion för att bättre ta hand om nya läsare.

Det jag tycker allra bäst om med boken är att den presenterar regnbågsfamiljen och att den är normbrytande. Familjer kan se ut på många olika sätt, och störst av allt är kärleken.

Boken kan beställas från Adlibris, Cdon, Bokus och Bokia.

20130817-205702.jpg

