Vilken upplevelse! Jag fastnade omedelbart i Cirkeln (Rabén & Sjögren) av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren.

Boken handlar om sex tjejer i den lilla bruksorten Engelsfors. Tjejerna går första året på gymnasiet, och det kommer bli ett år som kasta omkull deras tillvaro helt och hållet. Det visar sig att tjejerna har övernaturliga krafter, och att de lever under ständigt hot från mäktiga demoner.

Ett stort problem för de utvalda tjejerna är att de måste samarbeta för att lyckas, och det är minst sagt en utmaning. Tjejerna är väldigt olika varandra, och jag älskar de fina personporträtten. Vi möter sex olika karaktärer som mycket väl kan finnas på en riktig svensk gymnasieskola, om man undantar deras magiska krafter förstås, men det känna ändå inte stereotypt, utan helt äkta.

Även om jag allra mest fascineras av karaktärerna är det riktigt spännande med magin och kampen mot ondskan. Vissa partier av boken är riktigt otäcka, men inte värre än att en vekling som jag ändå klarar av det.

Inte trodde jag mig kunna älska en fantasy, men full kärlek till Cirkeln!

Jag upplevde Cirkeln som ljudbok, och Julia Dufvenius gör en alldeles lysande uppläsning.

Andra som skrivit om boken:
Bokhora
Bokbiten
Lingonhjärta
Fiktiviteter

Boken kan beställas från Bokus, Adlibris och Cdon, samt lyssnas på hos Storytel.

20130719-164548.jpg

