Jag är väldigt förtjust i smootie! Fruktdrycken är helt enkelt perfekt som mellanmål eller som en läskande efterrätt. Den funkar förresten fint som frukost och kvällsmat också!

Temat för Månadens sötsak hos Söta saker är semester, och själv tycker jag att smoothie passar perfekt för lediga dagar. Drycken är lätt att laga och väldigt läskande under sommarens varma dagar. (För vi hoppas väl att det blir några sådana!)

Smootie görs genom att blanda yoghurt och mjölk med frukt eller bär. Jag använder vaniljyoghurt för den goda smakens skull. Om smoothien känns sur går det bra att söta med lite florsocker. Det går också bra att tillsätta en skvätt grädde för en lite lyxigare känsla.

Egentligen är det inte så noga med proportionerna, men jag brukar ha i ungefär samma mängd av de tre ingredienserna mjölk, yoghurt och frukt/ bär.

Smoothien kan göras av bär/frukt som är färsk eller fryst, men den här årstiden tar jag tillvara på möjligheten att använda färska varor.

Servera gärna med sugrör och isbitar.

Receptet här nedan räcker till 5 rejäla portioner.

Jordgubbssmootie

5 dl vaniljyoghurt
5 dl mjölk
5 dl rensade jordgubbar

1. Häll ingredienserna i en bunke och mixa med stavmixer, eller blanda dem i en mixer (blender).

2. Häll upp i en tillbringare eller direkt i stora glas.

3. Servera och njut!

Gluten/laktos
Drycken är fri från gluten. Använd laktosfri mjölk och yoghurt vid laktonintolerans.

20130706-205041.jpg

20130706-205116.jpg