För en tid sedan fyllde min man år, och det skulle naturligtvis firas med tårta. Jag gjorde tårtan av hemgjorda bottnar, men det går ju bra att köpa färdiga också (även om jag föredrar hembakta). Ena lagret fylldes med rabarberkräm, och det andra med vaniljkräm. Garneringen bestod av vispad grädde och färska hallon.

Tårtbotten
Jag använde mitt vanliga recept som kommer från Nya Annas mat.

50 g smör
1 dl mjölk eller vatten
2 ägg
2 dl socker
3 dl mjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Smält smöret i en kastrull.

3. Ta lite av det smälta smöret och smörj en rund form med löstagbar botten. Bröa med vetemjöl.

4. Häll grädden i kastrullen och låt koka upp.

5. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke.

6. Häll smörblandningen i bunken.

7. Tillsätt mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Vänd ner dem i smeten och blanda.

8. Häll smeten i formen.

9. Grädda i nedre delen av ugnen ca 35 minuter.

10. Stjälp upp kakan när den svalnat.

11. Låt gärna kakan stå till sig en stund, och dela den sedan i tre bottnar.

Rabarberkräm
Mitt recept på rabarberkräm hittar du här. Jag använde ca 1,5 dl kräm till tårtan, så om du gör enligt receptet blir det en hel del härlig rabarberkräm över.

Vaniljkräm
Det finns gott om recept på hemgjord vaniljkräm, men jag använde mig av snabbvarianten Marsansås. Gör ca 2 dl vaniljsås enligt förpackningens anvisningar, men ha i lite mer pulver så att det blir vaniljkräm istället för sås.

Iordningställande

1. Välj vilken del av tårtan du vill ha som botten. Jag brukar oftast ta “toppdelen” till det. Lägg den på ett fat eller liknande.

2. Bred på vaniljkrämen.

3. Lägg på en tårtbotten till.

4. Bred på vaniljkrämen.

5. Lägg på den sista tårtbotten. Jag brukar ta “bottendelen” av sockerkakan högst upp eftersom den oftast är plattast.

6. Bred på vispad grädde. Om du vill kan du även spritsa ett mönster med grädden.

7. Lägg på hallonen och njut av din skapelse.

20130616-192408.jpg

20130616-192454.jpg

20130616-192507.jpg

