Men anledning av nationaldagen ber Lyran att vi ska berätta om tre svenska favoriter. Det finns ju otroligt många att välja mellan, men jag kavlar glatt upp ärmarna och antar utmaningen.

Tre svenska favoritförfattare

Astrid Lindgren.
Man kan studera enskilda böcker som till exempel Mio, min Mio, eller man kan välja att se Lindgrens författarskap i sin helhet. Svaret blir ändå det samma: Lindgren är en enastående författare som bemöter både humoristiska och tunga ämnen med ett personligt och aldrig sviktande språk.

Vibeke Olsson
I tonåren läste jag många av Olssons historiska romaner. Jag mötte Ulrike i Nazityskland, Sabina i det gamla Rom och flera andra personligheter. Min favoritbok är Molnfri bombnatt som utspelar sig både i nutid och under andra världskriget. I Olssons böckerna skildras en verklighet som inte bara är vacker, och huvudpersonerna får kämpa mot både inre och yttre svårigheter.

Jonas Gardell
Jag älskar Gardells mod att inte backa för det hemska, det sorgliga och det tabubelagda. Genom smärtan lyser kärleken igenom, och ibland släpps den Gardellska humorn fram när det är som tyngst. Jag längtar väldigt mycket efter tredje delen i romansviten Torka aldrig tårar utan handskar.

Vilka svenska författare tycker du bäst om?

20130605-123249.jpg

