Hela det här inlägget är en present till min älskade make som fyller år idag. Grattis Magnus!

Min man är en passionerad ölälskare som gärna testar olika sorters öl. Magnus är även intresserad av matlagning och får detta blogginlägg fint inslaget i cellofan på sin fyrtionde födelsedag.

Jag själv är inte någon öldrickare. Jag lockas inte alls av den beska smaken, och föredrar barnsligare drycker så som saft och läsk.

Det finns dock fler sätt att använda en öl än att dricka den. Öl kan användas i flera olika maträtter för att förhöja smaken. En av de mest klassiska rätterna som smaksätts med öl är porterstek, men det finns även andra köttgrytor som får en härligt mustig smak av ölen. Lundabryggeriet tipsar om både het chiligryta och Belgisk höstgryta.

Den som gillar musslor kan prova clam chowder på Fridas vis. Det är en musselsoppa som kokas på veteöl.

Kanske känns det lite främmande att ha öl i en dessert, men jag har hittat flera spännande recept som kan tänkas testlagas här hemma. Exempelvis parfait med körsbärsöl, öltryffel och öltårta med choklad.

Är du sugen på att läsa mer om öl i matlagning? Då kan jag rekommendera Stora ölboken av M. Jackson. Finns att beställa från Bokia.

20130605-052332.jpg

