Tänk om man gick och vann på Lotto! Om man vann sådär otroligt mycket pengar… Vad skulle man göra då?

Jocelyne, huvudpersonen i Allt jag önskar mig (Sekwa förlag) gör just det som är många människors dröm. Hon vinner 18 miljoner euro. En fullkomligt svindlande summa pengar.

Frågan är vad hon ska ha pengarna till. Och vill hon ens ha dem? För det viktigaste i livet kan väl ändå inte köpas för pengar. Eller kan det?

Jocelyne lever ett tillbakadraget liv i den franska staden Arras. Hon är gift med Jocelyn som kanske inte är en drömprins, men som hon älskar. Jocelyne driver en sybehörsaffär som nätt och jämt går runt, samt den uppskattade handarbetsbloggen “Tio flinka fingrar”. Paret har två utflugna barn och en liten ängel. Jag känner igen mig i Joselynes oro över barnen, och kan mycket väl tänka mig in i den saknad som kommer när barnen skaffar sig egna liv.

Gregoire Delacourt berättar en historia med flera intressanta frågeställningar. Boken är kort, bara 189 sidor, och hela tiden lågmält intensiv. Den bjuder på kärlek, svek, humor och vänskap. Humorn står i första hand Tvillingarna för. De är Joselynes kompisar som ständigt drömmer om pengar och kärlek, samtidigt som de aldrig skulle ge avkall på sin lojalitet mot varandra.

Allt jag önskar mig är en varm berättelse. Det är en bok att må bra av eftersom den har en moral och väcker tankar, utan att för den sakens skull bli präktig. Språket flyter smidigt som en vårbäck, och boken har dessutom en väldigt fin framsida.

Andra som skrivit om boken:
Marcusbiblioteket
Prickiga Paula
och dagarna går
Enligt O

Allt jag önskar mig kan beställas från Adlibris, Bokia. Jag lyssnade på den som ljudbok hos Storytel.

Vad jag skulle göra om jag vann en stor summa pengar? Jag skulle betala lånen och renovera huset. Under tiden huset renoverades skulle jag vara på semester i USA med familjen. Jag skulle skänka pengar till Möbius syndromföreningen, SOS-barnbyar, Röda korset, UNICEF och till Missionskyrkan. Jag skulle även unna mig att vara helt tjänstledig under tiden jag studerar. I övrigt skulle jag nog leva på som vanligt. Efter att mina nära och kära fått varsin fin present:)

Vad skulle du göra?

20130522-130606.jpg

