Vissa böcker är så bra att man vill läsa dem från pärm till pärm på en gång. Andra böcker är så bra att man liksom vill suga länge på karamellen. Dra ut på njutningen och läsa behagfullt långsamt. Jane Austens roman Mansfield Park tillhör dem senare kategorin.

Jag njuter av att åter träda in i ett av Austens litterära landskap, och hon lyckas verkligen få mig engagerad i bokens intriger.

Mansfield Park är något av en Askungesaga. Vi möter Fanny Price som vid tio års ålder flyttar från fattigdomen i sin mors hus till sin mer välbeställda moster, Lady Bertram. Flytten initieras av en annan moster, Mrs Norris, som känner någon slags önskan att göra gott, men sedan inte tar något som helst ansvar för Fanny.

Hos familjen Bertram blir Fanny styvmoderligt behandlad. Ingen vill henne illa, men det är bara en av sönerna i familjen som verkligen ser till hennes känslor och behov.

Fanny Price är inte den sprudlande hjältinnan som Elizabeth Bennet i Stolthet och fördom, eller Emma Woodhouse i Emma. Fanny är lågmäld och påminner mer om Anne Elliot i Övertalning.

Jag gillar Fanny! Hon har hög moral, pratar inte illa om folk, och hon är lojal. Fanny känns som en god vän. Jag vill att hon ska få ett gott liv, och att hon ska våga ta lite mer plats allt eftersom hon blir äldre och mognar ytterligare. (Och jag tror det kan bli så!)

Mansfield Park innehåller ett rikt persongalleri. Några att älska, och några att stundom hata. Inledningsvis hade jag lite svårt att hålla i sär karaktärerna, och det var vid några tillfällen svårt att hålla i sär vem som sa vad i dialogerna.

Manafield Park är en roman som innehåller mycket. Det är svek och kärlek i intrigerna, fullt av ironi i dialogerna och moraliska dilemman. Kanske är det det komplexiteten som fick mig att vilja njuta boken långsamt. Språket är också en njutning i sig. Austen kan konsten att formulera sig såväl djupt, vacker, skämtsamt, elakt och ironiskt.

Precis som i Northanger Abbey använder Austen bitvis ett metaperspektiv och kommenterar personernas tankar och handlingar. Det är ett grepp som jag är mycket svag för. Det känns som att ha en liten bokcirkel med Jane Austen herself.

Andra som skrivit om boken:
Jennifer
Carolina läser…
Bokpandan

Boken kan beställas från Adlibris och Bokus.

20130519-054945.jpg

