Fruktsallad är gott året om, men nu när värmen börjar komma blir jag extra sugen. Jag tycker att efterrätten har flera fördelar: den är förhållandevis nyttig, lätt att göra, och den kan varieras på flera sätt. Det är även en efterrätt som passar bra att göra tillsammans med barnen. Jag tycker salladen känns lyxigast om bitarna är riktigt små.

Vilka frukter ska då en fruktsallad innehålla? I princip vilka som helst. Jag brukar basera fruktsalladen på äpple, päron, banan och apelsin för att sedan höja smaken med exempelvis kiwi, mango, druvor, ananas, granatäpple… Både färska och konserverade frukter kan användas, men själv föredrar jag färska. Det går även att ha i hackade nötter och russen.

Vill du ha fruktsalladen extra saftig? Tillsätt en skvätt juice, nektar eller sockervatten.

Fruktsalladen kan serveras med exempelvis keso (cottage cheese), turkisk eller grekisk yoghurt, glass, grädde eller godisfluff.Fruktsallad är även gott i morgonfilen eller som tillbehör till kladdkakan.

Fruktsallad är fri från gluten och laktos. Det finns laktosfri keso, yoghurt, glass och grädde.

20130518-180428.jpg

