I går hade min dotter Sofia namnsdag, och det ville vi naturligtvis fira. Planen var att baka muffins med citronkola i, men jag vet inte vad som tagit åt handlarna, för jag var inne i 5 affärer utan att hitta minsta lilla citronkolsbit.

Nu är ju problem inte några problem, utan istället gyllene tillfällen till att prova någonting nytt. Istället för citronkola blev det halstabletter med citronsmak i muffinsen. Låter det knäppt? Jag kan i alla fall avslöja att det blev väldigt gott!

Muffinsen smakade inte särskilt mycket citron, men fick en härligt frisk och lite mintig tusch av halstabletterna. De fick en behagligt mjuk konsistens vilket jag nog kan tacka grädden för. Jag var frikostig med strössel vilket gav muffinsen en krispig yta.

Vad ska då dessa goda bakverk kallas? Förkylningsmuffins? Muffins med halstablett? Halsmuffins? Eller något annat. Tillsvidare får de ha namnsdagsmuffins som arbetsnamn.

Jag använde stora formar, och då blev det 9 goda muffins.

Namnsdagsmuffins

50 g smör
1 dl grädde
Ca 60 g halstabletter
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
Strössel

Förberedelse: ställ ut muffinsformarna på en plåt och sätt ugnen på 200 grader.

1. Ta bort eventuellt papper från halstabletterna, och lägg tabletterna i en fryspåse som knyts ihop.

2. Banka på tabletterna med en hammare eller liknande till de är finfördelade.

3. Smält smöret i en kastrull och tillsätt grädden.

4. Häll halstabletterna i kastrullen. Låt den smälta under omrörning. Det kan vara bra att ha plattan på svag värme.

5. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke.

6. Häll smörblandningen i bunken.

7. Tillsätt mjöl och bakpulver. Blanda.

8. Häll smeten i muffinsformarna, och häll på strössel.

9. Grädda mitt i ugnen ca 15-20 minuter.

10. Låt svalna på ett galler.

Annan muffinsrelaterat på bloggen:
Pepparkaksmuffins
Påskbakelse
Citronmuffins med hallonglasyr

20130516-101135.jpg

20130516-101149.jpg

20130516-101200.jpg

