“Hur mycket är en människa värd?” och “Hur påverkas vi av de val vi gör” är två stora frågor som behandlas i Chris Cleaves roman.

Vi möter den 18-åriga flickan Little Bee som flytt oljekrigets Nigeria och kommit till Storbritanien. När boken börjar han hon precis släppts ut efter att ha varit instängd på en flyktingförläggning i två års tid. Little Bee berättar vartannat kapitel i boken. Hon lär sig tala “drottningens engelska”, funderar på hur hon ska kunna förklara alla konstigheter i det nya landet för flickorna där hemma, och hon är ständigt beredd att ta sitt eget liv.

De andra kapitlen berättas av Sarah O’Rourke, en engelsk kvinna i 30-årsåldern som driver en egen tidskrift.

De två berättarrösterna får berätta sin historia på olika sätt, och lite svårt har jag för Little Bees berättarstil. Jag vet inte om hon är naiv, beräknande, eller bara en människa på jakt efter trygghet och kärlek. Jag hade velat lära känna henne bättre och förstå vem hon var. Men kanske är det en omöjlighet. Den som lever på flykt bör inte avslöja sitt sanna jag för vem som helst.

Sarahs och Little Bees vägar möttes för första gången på en strand i Nigeria. De möts mitt i en tragedi som är så mörk, rå och hemsk att jag måste ta flera pauser i lyssnandet. De scenen är bokens utgångspunkt, och författaren lyfter mycket konkret fram frågan om en människas värde. Vad är jag beredd att offra för en annan människas liv? Och hur ska jag bära mig åt för att leva med konsekvenserna?

Det är oerhört intressanta frågor som väcker flera etiska funderingar både hos bokens karaktärer och hos mig själv. Jag hade ändå önskat att Chris Cleave låtit karaktärerna tänka ännu en stund. Låta dem fundera ett varv till och ge den etiska dimensionen ett större djup.

Jag vill verkligen applådera författaren val att behandla situationen för människor på flykt. Jag har själv sett flyktingar som avvisats från Sverige, trots hot om våld i ursprungslandet. Här i Sverige har vi en migrationsminister som mäter invandringen i volym, inte i antal människoliv. Då behövs böcker som Little Bee mer än någonsin.

Sammantaget är Little Bee en stark och angelägen bok som berör ända in i hjärtat. Den är lättläst/lättlyssnad och rekommenderas varmt.

Andra som skrivit om boken:
Fiktiviteter
Enligt O
Carolina läser…
Max Pesos

Boken kan beställas från Adlibris och Bokus. Själv lyssnade jag på den som ljudbok via Storytel.

20130514-122614.jpg

