Det är alltid så spännande att se vad Tea hittar på för utmaning i Månades sötsak. Temat för maj månad blev tillbehör och jag väljer att dela med mig av favoriten godisfluff.

Godisfluff är ett smaskigt tillbehör som enkelt kan varieras efter tycke och smak. Jag har använt det till att göra godis-shots samt som topping på påskbakelserna och på Valborgsfirandets kladdkaka.

Anpassa mängden grädde efter hur fast du vill ha fluffen. Ju mer grädde, desto lösare fluff. Välj en sorts godis som du gillar! Jag har hittills testat polkagris, Dumle och citronkola, men flera sorter står på tur.

Godisfluff

2-3 dl grädde
ca 140 g godis
ev karamellfärg

1. Dela godiset i mindre bitar. Använd t ex en kniv, sax eller hammare. Om hammare används kan godiset med fördel ligga kvar i påsen under tiden du går loss med verktyget.

2. Värm grädden i en kastrull, men låt den inte koka.

3. Häll godiset i kastrullen och rör om till bitarna smält. Ha ev plattan på svag värme under tiden, men låt fortfarande inte grädden koka.

4. Häll över blandningen i en bunke och ställ in den i kylen.

5. Låt blandningen svalna under några timmar.

6. Vispa blandningen till fluff. Tillsätt ev karamellfärg.

20130511-122756.jpg

Genom det här inlägget är jag med i tävlingen om att vinna ett exemplar av boken Sött från förr.

