Jag älskar kladdkaka, och jag älskar polkagrisar, så vad vore egentligen mer självklart än att låta dem träffa varandra?

Jag gjorde kladdkakan enligt mitt vanliga recept, och toppade med polkafluff (grädde smaksatt med polkagrisar). Det blev en otroligt god efterrätt som definitivt kommer bakad fler gånger.

Börja gärna med fluffen då den tar längst tid.

Polkafluff

2,5 dl grädde
Ca 140 g polkagrisar

1. Krossa karamellerna genom att t ex så på dem med en hammare när de fortfarande ligger kvar i påsen.

2. Häll grädden i en kastrull, och värm den under omrörning. Låt inte grädden koka!

3. Häll i polkagrisarna och rör om tills de smält.

4. Häll över fluffen i en bunke och låt stå i kylen tills den svalnat. (3-4 timmar.)

5. Vispa gräddblandningen till önskad konsistens.

Kladdkaka

100 g smör
2 1/2 dl socker
2 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Smält smöret i en kastrull.

3. Ta lite av det smälta smöret och smörj formen med. Häll lite vetemjöl i formen istället för ströbröd.

4. Tag kastrullen från plattan och tillsätt övriga ingredienser. Blanda väl.

5. Häll smeten i ugnen.

6. Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter.

7. Låt kakan svalna

8. Servera med polkafluffen. Fluffen kan spritsas eller bredas på tårtan, alternativt serveras bredvid.

20130506-045642.jpg

