För en tid sedan lagades den mannagrynspudding här hemma, vilket inspirerade mig till att tillaga dess nära släkting risgrynspudding. Den här gången smaksattes puddingen med bittermandelolja, och det blev väldigt lyckat. I frysen fanns ett paket med hallon och blåbär som snabbt förvandlades till drottningsylt. Andra tänkbara tillbehör är färska bär, grädde eller saftsoppa.

Istället för bittermandelolja kan puddingen exempelvis smaksättas med vaniljsocker (ca 1 tsk), russin eller vanlig bittermandel (2 stycken).

Puddingen kan serverad både varm och kall. Ett extra plus är att den är glutenfri.

Jag använde köpt risgrynsgröt i “korv”, men det går naturligtvis fint att koka sin egen gröt också. Tillsätt gärna 1-2 msk socker om du kokar egen gröt.

Receptet räcker till ca 4 personer.

Risgrynspudding

1 kg risgrynsgröt
3 ägg
Ca 6 droppar bittermandelolja

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Häll gröten i en bunke tillsammans med äggen och bittermandeloljan.

3. Blanda och smaka av. Tillsätt ev mer bittermandelolja.

3. Smörj en ugnsfast form med olja eller annat matfett.

4. Häll grötblandningen i formen.

5. Grädda puddingen strax nedan mitten av ugnen i ca 30 minuter.

6. Låt gärna puddingen stå till sig en stund (ca 20-40 minuter) innan den serveras.

Sugen på att koka drottningsylt? Se receptet på jordgubbssylt, men byt ut bären, samt öka mängden socker till 1 dl.

Både sylten och puddingen är glutenfria.

20130501-205552.jpg

Advertisements