Den här mumsiga efterrätten hittade jag hos Sockerrus.. Godisfluff är grädde med smält godis i. Fluffen är god och lättlagad, men lite tidskrävande eftersom den behöver stå flera timmar i kylskåpet.

Godisfluff kan användas till många olika efterrätter. Jag har använt det till godisshots, men är även sugen på att ha det som fyllning i en chokladrulltårta. Eftersom jag nyligen lyssnat på Den unge Werthers lidandeär jag även nyfiken på att göra fluff med Werthers original som smaksättning.

Shot med godisfluff

Ca 140 hårda karameller, t ex polkagrisar

3 dl grädde

Småkakor, 1-2 st per portion

Ev några droppar karamellfärg

Ev strössel

1. Krossa karamellerna. Jag lät dem ligga i påsen och gick lös på dem med hammaren.

2. Värm grädden i en kastrull, men låt den inte koka.

3. Häll i de krossade karamellerna och rör om tills de smält.

4. Ställ in gräddblandningen i kylen ca 6 timmar så att den får svalna.

5. Tag ut blandningen ur kylen och häll den i en bunke. Tillsätt ev några droppar karamellfärg.

6. Vispa blandningen till “fluff”.

7. Tag fram småkakorna och mosa dem till smulor, exempelvis med hjälp av en mortel.

8. Lägg smulorna i små glas. Till exempel punchmuggar eller shotglas.

9. Lägg godisfluffen över smulorna.

10. Toppa gärna med strössel eller liknande.

Vill du läsa mer om godisfluff? Kolla in Millis tårtor och annat, och Herr Nilson och Sockerrus.

20130314-153056.jpg

