I dagens söndagstips, som blir det sista för en tid, vill jag dela med mig av tre böcker som betytt mycket för mig.

Sofies värld av. J Gaarder.
Vid omläsning i vuxen ålder hittar jag lite saker att anmärka på i Gaarders bok, men när jag först fick den i min hand på högstadiet var den helt fantastiskt. Jag imponerades stort av ramberättelsen, och fick framförallt upp ögonen för ämnet filosofi.

Anna Karenina av L. Tolstoy.
Jag läste Tolstoys mästerverk i början av gymnasiet, och trots att jag läst en hel del innan dess var det här något helt nytt. Språket, intrigen, miljön, ja allt älskade jag!

Måsen: berättelsen om Jonathan Livingston Seagull, av R. Bach.
Den här boken öppnade upp mina tankar för liberalismen, och inte betyder den mindre för att maken högläste den för mig i början av vår relation. Min tanke fick vingar, och jag ville tatuera in in liten fiskmås på axeln.

Vilken bok/vilka böcker har betytt mycket för dig?

