En halv gul sol (Albert Bonniers förlag) av Chimamanda Ngozi Adichie utspelar sig i Nigeria under 1960-talet. Vi får följa tvillingarna Olanna och Kainene, tjänstepojken Ugwu och engelsmannen Richard genom ett dramatiskt decennium.

Invånarna i Biafra vill göra sig självständiga från Nigeria, vilket leder till ett treårigt krig och en enorm hungersnöd för biafranerna. Bokens titel anspelar på Biafras flagga som föreställer en halv gul sol.

När boken börjar är det fred och Biafra är en del av Nigeria. Vi lär känna huvudpersonerna, och får vara med när de lär känna varandra. Personernas inbördes relationer blir inte komplikationsfri, och läsaren får bland annat bevittna ett triangeldrama. Jag är väldigt förtjust i Archies sätt att beskriva karaktärerna. Det känns som att jag känner dem och förstår varför de gör som de gör. Till och med när en kvinna blir våldtagen lyckas författaren få mig att förstå varför dem hemska handlingen kunde ske.

Det mest gripande i boken är att följa karaktärerna genom krigsåren då deras Biafra försöker bli självständigt från Nigeria. Författaren målar upp hemskheten som gjorts i krigets namn så att de aldrig kommer lämna min inre näthinna. Vi får se hur personerna förändras av kriget, både till det bättre och till det sämre.

Jag blev otroligt gripen av boken, och hade gärna sträckläst den om jag varit fri från andra åtaganden. En halv gul sol har så mycket! Bra språk, spännande intrig och intressanta konflikter kring makt, ras, pengar och tradition.

Slutet är jag lite kluven inför. Å ena sidan känns det logiskt att historien slutar där och att allt inte blir avslutat, å andra sidan hade jag gärna velat ha ett par sidor till för att få veta mer.

Det här är en bok som jag är oändligt tacksam över att ha fått läsa, och jag kan varmt rekommendera den. Hur det gick till när jag ramlade över En halv gul som kan du läsa här.

Andra som skrivit om boken: David Tjeders blogg, Feministbiblioteket, Litteraturkvalster.

Boken finns att beställa från Adlibris och från Bokus.

20130205-164108.jpg

