Fjärde advent, och da’n före doppareda’n! Under julledigheten är det extra mysigt att kura ihop sig med en bra bok, och kanske kom tomten med några hårda paket. Om inte, blir det till att själv leta upp något intressant. Ibland är inspirationen på topp, och förslag på titlar bara väller fram, och ibland slår idétorkan till. Här kommer tips på hur du hittar böcker även då inspirationen är på sparlåga.

1. Läs bokbloggar
Det finns många bokbloggar att välja mellan. Surfa runt och hitta dina egna favoriter! Jag tipsar om tre välskrivna bloggar som inte är särskilt bundna till någon speciell shanger.

Fiktiviteter
Enligt o
Eli läser och skriver

2. Försäljare och förlag
Jag kan sitta längre och surfa runt bland alla dessa hemsidor som ofta ger mig en hel del nya idéer. Och ibland påminner mig om idéer jag haft, men glömt bort.

3. Bibliotekarien
Bibliotekarier har en gedigen kunskap och (oftast) ett stort intresse för litteratur. Av dem kan du få personligt anpassade tips om läsning. Jag hade till exempel inte upptäckt Orakelnatten utan bibliotekarien på “mitt” bibliotek, och det hade verkligen varit en förlust.

Hur hittar du dina böcker?Hur jag hittade min senaste kan du läsa här.

